Struktura Greckiej Świątyni – Szybki Montaż przemówienia
Niedługo masz wygłosić przemówienie i zastanawiasz się, o czym w zasadzie powiedzieć? Jak połączyć ze sobą różne strzępki informacji i argumentów, kołaczące się w Twojej głowie? W dzisiejszym wpisie pokażę Ci bardzo prostą, uniwersalną technikę, która pomoże Ci raz na zawsze rozwiązać ten problem.
Nazywa się: Struktura Greckiej Świątyni. Jak być może pamiętasz z lekcji historii, grecka świątynia składa się zasadniczo z 3 elementów: podstawy (zwanej po grecku krepidoma), kolumn oraz przyczółka (po grecku – fronton). Każda z tych części również ma swoje składowe.
Bardzo podobnie jest z przemówieniem. Jego trzy główne części to:
a) wstęp
b) rozwinięcie
c) zakończenie
Ludzie profesjonalnie zajmujący się przygotowywaniem i wygłaszaniem przemówień posługują się bardziej rozbudowanym podziałem. Dla nich większość prezentacji składa się z 7 kluczowych elementów:
1. Otwarcie – to pierwsze zdanie, które wypowiadasz. To właśnie je, większość osób najlepiej zapamięta – dlatego warto wymyślić coś, co przykuję uwagę publiczności od samego początku. O dobrych strategiach rozpoczęcia i zakończenia przemówienia przeczytasz w kolejnym wpisie.
2. Wprowadzenie – to druga część, w której zapowiesz temat swojej wypowiedzi. Warto na początku wymienić główne elementy, o których będziesz opowiadał. W ten sposób Twoi słuchacze stworzą w głowie plan wypowiedzi, dzięki czemu lepiej zrozumieją i zapamiętają to, co mówisz.
3-5. Rozwinięcie – to miejsce, w którym przekazujesz główne myśli Twojej wypowiedzi, podporządkowane celowi przemówienia. Warto ograniczyć się do 3 głównych wątków i do każdego z nich użyć materiału wspierającego w postaci cytatów, historii, statystyk czy obrazów.
6. Podsumowanie – w tej części w kilku słowach przypomnisz główne myśli Twojego wystąpienia. Wspomnij kluczowe argumenty przemawiające za tezą Twojego przemówienia albo historie, których używałeś.
7. Zamknięcie – to ostatnie zdanie, które wypowiadasz. Również należy je dobrać ze szczególną starannością, by zapaść w pamięć słuchaczy na długo po zakończeniu występu.
Zobaczmy graficzny model tej koncepcji, ulokowany właśnie w Strukturze Greckiej Świątyni.
W podstawie mamy otwarcie i wprowadzenie. W rozwinięciu standardowo umieszczamy 3 kolumny, czyli 3 wątki, argumenty, historie. W przyczółku znajduje się podsumowanie i zamknięcie.
W środkowej części naszej budowli i wypowiedzi, oprócz postawienia tezy (użycia argumentu) potrzebujemy posłużyć się materiałem wspierającym, aby zbudować swoją wiarygodność i przekonać słuchaczy. Materiałem wspierającym może być:
– cytat lub aforyzm trafnie oddający to, co chcesz przekazać. W ten sposób przenosisz zaufanie, które publiczność ma do znanej osoby, na siebie.
– historia z Twojego życia, Twoich znajomych, klientów lub przeczytana w książce czy artykule. – statystyka lub badania naukowe, podane w PRZYSTĘPNEJ FORMIE. Absolutnie kluczowe jest pokazanie danych, w zrozumiały sposób. Mistrzem pod tym względem jest Hans Rosling. Gorąco zachęcam Cię do obejrzenia jego wystąpień na TEDzie pod tytułem Przemówienie o ubóstwie
– rekwizyt lub zdjęcie, pokazujące jak działa lub wygląda to o czym mówisz.
– demonstracja, czyli wykonanie na scenie konkretnej czynności, ilustrujące omawiane zagadnienie, np. pokazanie jak działa najnowsza obieraczka do jabłek.
– przeprowadzenie wnioskowania, zadanie publiczności serii pytań, z których wyłoni się konkluzja, odpowiadająca lansowanej przez Ciebie tezie.
Oczywiście można by znaleźć więcej rodzajów materiałów wspierających. Warto jednak skoncentrować się na najbardziej skutecznych, do których należą: historia, cytat i rekwizyt. Teraz, gdy już znasz wszystkie najważniejsze elementy przemówienia, możemy przejść do części praktycznej.
Jak stworzyć prezentację w 6 prostych krokach?
-
Wybierz temat:
Określ o czym będziesz opowiadał. Czy będą to skuteczne sposoby na zdobycie nowych klientów,a może nowe trendy na rynku, lub ciekawe miejsca, w których można spędzić wakacje. Potrzebujesz mieć pełną jasność, co jest głównym tematem Twojej wypowiedzi. -
Wypisz jego składowe
Wypisz wszystkie wątki, związane z głównym tematem, które przychodzą Ci do głowy. Przykładowo, jeśli wybrałeś skuteczne sposoby na zdobycie nowych klientów, mogą to być:
1) spotkania networkingowe, mixery biznesowe
2) marketing internetowy (pozycjonowanie strony, kampanie AdWordsowe)
3) przyjście na spotkanie Klubów Rozwoju Osobistego, Klubów Toastmasters itd.
Wypisz min. 15 wątków, które mógłbyś poruszyć w swoim wystąpieniu. Im więcej tym lepiej. Jeśli nie potrafisz znaleźć 15 podtematów, spróbuj podzielić jeden wątek na kilka mniejszych. -
Wybierz 3 najciekawsze dla słuchacza elementy:
Spośród wszystkich wypisanych wcześniej elementów, wybierz trzy, które Twoim zdaniem będą najbardziej interesujące. Ważna uwaga – najciekawsze nie dla Ciebie jako mówcy, ale … dla publiczności!
Czasami warto jest połączyć ze sobą kilka mniejszych wątków, w jeden. Przykładowo, jeśli uznasz, że spotkania networkingowe i spotkania w Klubach Rozwoju Osobistego to bardzo zbliżone sposoby pozyskiwania Klientów, możesz o nich powiedzieć w ramach jednego punktu.
Oczywiście możesz się zdecydować poruszyć w swoim przemówieniu tylko dwa główne wątki lub cztery czy nawet pięć. W niektórych sytuacjach jest to uzasadnione.
Zachęcam jednak, by wyjściowo trzymać się trzech. Trójka jest bardzo dobrą liczbą. Dając ludziom trzy rzeczy do wyboru, nie czują się przytłoczeni ilością możliwości, a jednocześnie widzą, że mają wybór. W retoryce istnieje pojęcie triady (epitetu potrójnego), w którym wymieniamy trzy przymiotniki – Ich plan był błyskotliwy, staranny i diabelsko niebezpieczny.
Dlatego warto poruszać trzy wątki, opowiadać trzy historie, używać trzech kluczowych argumentów. Świetnie wpisuje się to w oczekiwania słuchaczy. -
Określ w jakiej kolejności będziesz je prezentować:
Gdy zdecydujesz się już na 3 wątki, pora uzupełnić naszą budowlę i wpisać przy pierwszej kolumnie pierwszy wątek, przy drugiej drugi i przy trzeciej trzeci. Jak wybrać kolejność? Jest wiele sensownych sposobów. Poniżej prezentuję kilka najpopularniejszych kryteriów.
a) chronologia – mówisz najpierw o tym co było (jak coś wyglądało w przeszłości), o tym jak jest (odniesienie do teraźniejszości) i jak prawdopodobnie będzie (wizja przyszłości)
b) geografia – opowiadasz o tym, jak dane rozwiązanie funkcjonuje w Japonii, Polsce i Stanach zjednoczonych
c) siła argumentów – zaczynasz od mocnego argumentu, przechodzisz do silniejszego, a na koniec używasz najlepszego
d) etapy działania – zwracasz uwagę na przyczyny danego zjawiska (mówisz jak jest), potem pokazujesz stan docelowy (mówisz jak powinno być), a na koniec demonstrujesz plan działania (mówisz jak można to osiągnąć). -
Zaplanuj wstęp i zakończenie
Zastanów się, jak chcesz rozpocząć i zakończyć przemówienie. W kolejnym wpisie pokaże Ci najskuteczniejsze sposoby. Dzięki temu za każdym razem będziesz mógł wybierać jedno rozwiązanie z listy, które najbardziej Ci się spodoba i przyda. W wystąpieniach publicznych istnieje zalecenie:
– powiedz słuchaczom, o czym będziesz mówić,
– powiedz to,
– następnie powiedz, co powiedziałeś.
Dzięki takiemu potrójnemu powtórzeniu umysłu słuchaczy lepiej zrozumieją i zapamiętają Twój przekaz. Gdy już wymyślisz, co powiesz we wstępie i zakończeniu wpisz to skrótowo w graficznym modelu Greckiej Świątyni. -
Popracuj nad przejściami*
* ten punkt nie jest obowiązkowy. Jeśli potrzebujesz na szybko przygotować się to wystąpienia, możesz go pominąć. Jeśli jednak masz czas i zależy Ci na wyjątkowo dobrym odbiorze, warto z niego skorzystać.
Aby przemówienie było spójne, płynne i przyjemne w odbiorze warto popracować nad mostami logicznymi, czyli płynnymi przejściami pomiędzy poszczególnymi częściami wypowiedzi. Zamiast powiedzieć: a teraz przejdę do drugiego punktu (tematy), pokaż związek pomiędzy nimi. Przykładowo, jeśli Twoimi trzema wątkami są:
1. Wyniki firmy z poprzedniego roku
2. Tegoroczne plany
3. Strategia na najbliższe 3 lata
Możesz zbudować następujące mosty:
1 —– 2 Dzięki dobrym wynikom osiągniętym w poprzednim roku, mogliśmy sobie pozwolić na wprowadzenie kilku usprawnień w tym roku. Do najważniejszych z nich należą…
2 —– 3 Jeśli nasze tegoroczne prognozy się sprawdzą, w ciągu najbliższych 3 lat będziemy w stanie osiągnąć następujące cele.
W ten sposób ukryjesz szwy pomiędzy poszczególnymi elementami Twojego wystąpienia, nadasz tu wrażenia bardzo przemyślanej i spójnej wypowiedzi. A to z kolei zaowocuje dużo lepszym odbiorem i dużo większą siłą perswazji. Zaplanuj wszystkie przejścia, pomiędzy
1) otwarciem a wprowadzeniem
2) wprowadzeniem a 1 wątkiem rozwinięcia
3) 1 wątkiem rozwinięcia a 2 wątkiem rozwinięcia
4) 2 wątkiem rozwinięcia a 3 wątkiem rozwinięcia
5) 3 wątkiem rozwinięcia a podsumowaniem
6) podsumowaniem a zamknięciem.
Jeśli będziesz postępować krok po kroku zgodnie z powyższą instrukcją, stworzenie przemówienia stanie się banalnie proste. Z każdym kolejnym użyciem Struktury Greckiej Świątyni narzędzie to stanie się bardziej intuicyjne i skróci się Twój czas przygotowania do występu.